Przejdź do głównej zawartości

Gruzini - naród kulturowy czy naród polityczny?

                                          Źródło: http://intermedia.ge/?ref=home

Słowo „naród” wywodzi się z łacińskiego słowa natio, a to od nascore, czyli rodzić się „nacja, lud, stp. plemię, lud, pokolenie, ród, rodzina, krewni. Naród to wszystko co się narodziło, urodziło, obrodziło” (SEJP 2005, 352). Na włoskich uczelniach w epoce średniowiecza słowa natio używano na określenie wspólnoty studentów mówiących tym samym językiem, pochodzących z tego samego kraju (Bydyta–Budzyńska, 2010, 23). 

Czas rozpoczęcia procesu kształtowania się narodów nie jest do końca określony, istnieją różne teorie na ten temat. Według historyka Marca Blocha (1981) początki tego procesu miały miejsce w XII i XIII wieku, wpływ zaś miały wyprawy krzyżowe. Charles Tilly (1975) za początek powstawania narodów uważa wiek XV i łączy go z polityką centralizacyjną państwa. W Związku Radzieckim korzystano ze stalinowskiego rozumienia pojęcia naród , które składało się z czterech komponentów: „naród jest stabilną wspólnotą ludzi, która powstała historycznie na gruncie wspólnoty języka, terytorium, życia gospodarczego i charakteru psychicznego, objawiającego się we wspólnocie kultury” . 

Gruziński biskup prawosławny. A. Japaridze pisze, że w Gruzji istnieją dwa różne podejścia do kształtowania gruzińskiego narodu. Według niego pierwsza teoria funkcjonowała do drugiej połowy XIX wieku, a druga formowała się w XIX-XX wieku w czasach Imperium Rosyjskiego oraz w Związku Radzieckim. Według pierwszej teorii wschodnia i zachodnia część Gruzji przed naszą erą była już ethnosem ze wspólną historią i religią, dlatego mogło w IV-III w p.n.e. utworzyć jeden wspólny naród. A. Japaridze wspomina, że opierając się na wcześniejszych danych, od króla Farnawaza I do Wachtanga I Gorgasalego, czyli od IV p.n.e. do VI w n.e. kształtował się jeden naród, jedna wspólna historyczna świadomość, wspólna kultura (najpierw oparte na kultach, późnej od IV wieku na chrześcijaństwie, wspólnym języku, piśmiennictwie), zbiorowe poczucie ojczyzny, solidarność – wspólnota kulturowa (Japaridze 2008, 18-19). W. Materski wspomina, że historia państwa gruzińskiego sięgała X wieku a odrębności narodowej zaś głębokiej starożytności. Jego zdaniem proces jednoczenia ziem gruzińskich w organizm państwowy przebiegał mniej więcej w tym samym czasie, co Polska (Materski 2000, 9). I. Dżawachiszwili, gruziński historyk i językoznawca, uważał, że przed naszą erą Gruzini byli silnym narodem i mieli wspólnotę narodową. Takie podejście nie było popularne za czasów rządu radzieckiego, gry uważano, że nie można mówić o wspólnocie Gruzinów skoro gruzińscy feudałowie byli właścicielami swojego obszaru i walczyli przeciw innym feudałom i królowi (Japaridze 2008, 20). 

W drugiej połowie XX wieku kształtowała się kolejna teoria opracowana przez ormiańskiego językoznawcę Kerovbe Patkaniana oraz gruzińsko-radzieckiego językoznawcę Nicholasa Marra. Według tej teorii mieszkańcy zachodniej Gruzji są oddzielnym ethnosem, który kształtował się na bazie królestwa Kolchidy, a wschód Gruzji jest oddzielnym ethnosem kształtującym się na bazie królestwa Iberii (późnej królestwa Kartlii). Te dwie kultury asymilowały się w IX-X wieku i tak kształtował się naród gruziński. Zatem funkcjonują w tej kwestii dwie podstawowe, przeciwne teorie: 1. wschodnia i zachodnia Gruzja są różnymi ethnosami; 2. wschód i zachód Gruzji stanowi jeden ethnos i naród (Japaridze 2008, 21). 

Podsumowując, trudno jest sformułować jedną i właściwą definicję oraz wskazać początki formowania się narodów tak, aby były one akceptowalne przez wszystkich. Jeśli przyjmie się kulturową definicję narodu, to rodzi ona poważne konsekwencje polityczne i odwrotnie. 

Bibliografia:

- Bierzyńska-sudoł M., 2013: Proces podtrzymywania tożsamości narodowej współczesnych migrantów polskich w przestrzeni Internetu, Bydgoszcz.
- Budyta-Budzyńska M., 2010: Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa.
- Burszta W. J., 2004: Różnorodność i tożsamość: antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań.
- Japaridze A., 2008: Kształtowanie języka kościelnego, Tbilisi.
- Materski W., 2000: Gruzja, Warszawa.
- Tambor J., 2014: Status języka a wola ludu i kodyfikacja, Przypadek śląski, [w:] Forum lingwistyczne, Katowice.
- Szymczak M., (red.), 2005: Słownik języka Polskiego, Warszawa.

© Opracowanie własne 
G.Kobakhidze-Przybyłowska 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Śmieszne toasty/antytoasty w Gruzji

Gruzja jest słynna z toastów, wznosi się je za każdym razem pijąc wino. Oprócz tradycyjnych toastów, spotyka się  także tzw. antytoasty, czyli toasty odwrotne (przekorne), które towarzyszą  wyjątkowym sytuacjom. Wówczas gdy toast wznosi się piwem, dozwolone są wtedy żarty, anegdoty. W Gruzji jako w kraju kultury wina, nie powinno wznosić się i wygłaszać toastu pijąc piwo,  przy ważnych okazjach też nie pije się piwa.   Jest jednak kilka regionów w Gruzji (górskie tereny) na przykład Chewsuretia, Tuszetia itp. gdzie wznosi się toast piwem (są tereny gdzie nie rosną winogrona). Niedawno, gruziński Patriarcha Ilia II ogłosił, że toasty piwem są też "dozwolone", ale tradycja antytoastów do dzisiaj pozostała.   Oto przykłady tego typu toastów:  Toast za osobę, która sprzeda swoją nerkę i dzięki temu będzie mogła wspaniale bawić się w restauracji! Toast za osobę, która będzie próbowała ustrzelić króliczka i z...

Gruzińskie alfabety

Alfabet gruziński uważany jest za jeden z 14 najbardziej oryginalnych (podstawowych) alfabetów na świecie. W rozwoju pisma gruzińskiego wyróżnia się dwa główne okresy: starogruziński do XI wieku oraz nowogruziński od XII wieku. Do starogruzińskiego okresu zalicza się alfabety asomtawruli i nuschuri, do nowogruzińskiego alfabet mchedruli. Alfabet gruziński rozwijał się w trzech etapach, dlatego pismo z każdego etapu znane jest pod inną nazwą. Mimo różnicy wizualnej, nowogruziński ukształtował się na bazie starogruzińskiego. Źródło: opracowanie własne na podstawie: T. Mczedlidze, Asomtawruli, nuschuri, mchedruli, Tbilisi 2008, s. 4-7. W gruzińskich źródłach czytamy, że najstarszy odkryty tekst napisany w alfabecie asomtawrulskim, pochodzi z lat 361-382. W roku 1984 w małej wiosce Dawati znaleziono kamienne stele. Pomiędzy wyrzeźbionymi obrazami św. Michała i św. Gabriela wykryto litery alfabetu asomtawruli które zdaniem archeologów pochodzą z IV wieku (Putkaradze 2006, 8...

25 gruzińskich przysłów (część II)

- Nawet wronie podoba się własne pisklę;  - Wszytko czeka na swój czas, czas zaś na nic nie czeka; - Mucha jesienią kasą boleśniej;  - Głód i tańca nauczy; - Dodaj kroplę do kropli, w morze się przemieni \; - Po śmierci zwierząt pozostają kości, po śmierci człowieka - dobra robota. - Siła orze wzniesienie;  - Do snu nie potrzeba wezgłowia;  - Wody odejdą i przyjdą, piaski pozostaną; - Gdy wpadniesz do wody, nie wyjdziesz suchym; - Zwiąż wołu z wołem - albo obyczaj zmieni albo barwę; - Naśladownictwo lepsze jest od zazdrości; - Jeśli potrafisz mówić słodkie rzeczy, dlaczegóż mówisz rzeczy gorzkie?  - Kozy wystrzegaj się z przodu, konia - z tyłu; - Byk walczący z bawołem straci rogi; - Miauczący kot myszy nie złapie;  - Śpiącego nawet wąż nie ukąsi; - Nie obiecuj pani skóry niedźwiedzia, jeśli go nie zabiłeś; - Gdy proszą cię o chleb, nie dawaj kamienia;  - Dopóki piec gorący, dopóty wrzucaj weń chleby;  ...