W Gruzińskiej tradycji
ważną osobą każdej uczty jest Tamada,
jako słowo istnieje od XIX wieku w słownikach i literaturze[1],
ale to nie znaczy, że wcześniej go nie było, trudno sobie wyobrazić Gruzina nie
wznoszącego toastów czy nie pijącego wina. Wcześniej zapewnie istniał instytut
tamady, ale po prostu pod inną nazwą. Co potwierdzają badanie archeologiczne,
podczas prac, w miasteczku Wani odkryto pomnik tamady trzymającego róg, ten
pochodzi jeszcze z czasów przed Chrystusem VII w. W 2007 w Tbilisi postawiono
pomnik tamady która jest dokładną jego kopią.
Według
jednej wersji wyraz ten pochodzi od słów “tawi”- głowa i “magida” – stół. W
sumie oznacza to, że tamada jest “głową stółu”. Druga wersja mówi, że tamada
pochodzi od słowa “tawi” – głowa I “mada” – apetyt, a tym samym tamada to
“pobudzający apetyt”[2]. W dokumentach etnograficznych jest
zapisane, że rodzina dawno temu
próbowala, aby nauczyć dziecko instytutu tamady. Te wszystkie tradycje trochę
inaczej wygladają własnie w górach. W regionie Tianeti nie wybierali sobie tamady, tamadą mogła być ta główna
osoba, albo ten kto miał to samo nazwisko, w rodzinie najstarsza osoba. Oprócz
słowa tamada, używane było słowo z
języka turyckiego tolumbaszi[3].
Tamada jest więc mistrzem ceremoni, każdy stół
musi mieć tamadę. On wznosi toasty,
on wyznacza hierarchie gości, zezwalając na alawerdi,
(czyli toasty wznoszone przez gości), on prowadzi biesadników przez stary
rytuał stołu[4]. Dobry tamada to prawdziwy artysta, oryginalny
mądry toast może trwać nawet 20 minut. Sztuką jest wznosić toast tak, by olśnić
zgromadzoną dookoła stołu publiczność.
Bycie tamadą
podczas supry to zaszczyt i ciężka
praca, dlatego też jest nim zawsze mężczyzna, ponieważ kobiety uważa się za te,
które mają słabszą głowę i którym nie przystoi pić zbyt wiele alkoholu (a często
pije się ze specjalnego naczynia w kształcie rogu o pojemności nawet pół litra,
wychylając go naraz). Rzadko, nawet w dzisiejszych wyzwolonych czasach tamadą bywają kobiety. Nie każdy może
nim być, nie każdy na to zasługuje, a na tym, który już nim zostaje, spoczywa
wielka odpowiedzialność. Tamada ma
ściśle wyznaczone prawa i obowiązki. W niektórych regionach kraju nadal niemile
widziane jest nawet wyjście tamady do
toalety podczas supry – świadczy to
bowiem o braku wytrzymałości. Trzeba być twardym, nawet wobec potrzeb własnego
organizmu.
Podczas supry
tamadą jest zazwyczaj najstarszy uczestnik biesiady, nierzadko gospodarz,
czasem też najważniejszy z gości. Najlepiej zaś gdy zna on osobiście jak
najwięcej ludzi siedzących przy stole, by na temat każdego mógł wznieść toast i
tym samym uhonorować jego obecność. Dobry tamada
musi posiadać następujące umiejętności:
1. Musi posiadać szczegółową wiedzę na temat
tradycji gruzińskich toastów, znać ich kolejność, postępować zgodnie z
regulaminem wygłaszania toastów;
2. Musi być świadomy
historii gruzińskiej prozy, poezji, folkloru ludowego, mieć dobrą prezencję, na
którą ludzie zwrócą uwagę;
3. Musi umieć pić dobrze
(ale nie oznacza to, że ma pić za dużo);
4.
Powinien posiadać poczucie humoru, być
błyskotliwy oraz posiadać umiejętności mistrza
sztuki oratorskiej, prowadzić suprę
według stosownej kolejności, mieć talenty muzykalne – umieć śpiewać i tańczyć;
Wyznaczników określających dobrego tamedę jest znacznie więcej, są na tyle
ważne, że poniżej przedstawiono ich zestawienie, które pomoże w lepszym
zrozumieniu tematu. Poniższe wyznaczniki wprowadzają również rozróżnienie typu tamady w zależności od posiadanych przez
niego umiejętności:
-
Genialny tamada
: musi spełniać wszystkie wymienione warunki, dozwolony jest jedynie brak
talentu muzycznego.
-
Dobry tamada:
może nie znać gruzińskiej prozy, poezji, folkloru ludowego.
-
Normalny tamada:
dopuszczelne jest by nie był osobą dobrze mówiącą.
-
Mniej
niż normalny tamada: może nie znać prawidłowej kolejności
przebiegu supry.
-
Zły tamada: to taki, który umie tylko
pić i nic więcej, a dodatkowo jest
niezwykle nachalny w zachęcaniu do jedzenia i picia.
Gdy Tamada zaczyna mówić, należy lekko unieść kielich i trzymać go w
górze aż do końca toastu. Nie wolno wówczas jeść ani rozmawiać, nawet wtedy gdy
wszyscy już dobrze znają temat toastów[5].
Tamada jest jak zawód, którego nie można się nauczyć w szkole czy na
uniwersytecie, trzeba mieć talent, charyzmę i wyjątkowe umiejętności
twórcze. Czasami Tamada otrzymuje
pieniądze za wykonywanie swojej profesji. Wysokość pensji jest ustalana
pomiędzy tamadą, a osobą która go zaprosiła. Wiek tamady nie ma znaczenia,
nie mniej jednak przyjęło się, że najczęściej profesje tą sprawuje osoba w
średnim wieku 30-40 lat. Funkcja gruzińskiego tamady jest bardzo interesująca, tamada ma na celu m.in. utrzymywać
porządek podczas pica, zabawiać słuchaczy, a nawet wygłaszać mądre
przemówienia. Istnieje przypuszczenie, że tamada może nie wywodzić się z rdzennie gruzińskiej tradycji. To
podejrzenie umacnia fakt, że tamadę możemy spotkać także w innych
krajach, m.in. w Mongolii i Kazachstanie.
Przeprowadzono sygnalne badania
dotyczące pochodzenia gruzińskiego tamady, które wykazały, że jego gruzińskie, mongolskie i kazachskie korzenie są bardzo różne (ważny jest jednak
fakt, że tradycja tamady jest obecna w tak wielu kulturach). Na przykład w Kazachstanie tamada - osoba, prowadząca wielkie imprezy, takie,
jak wesele, urodzinowe jubileusze, imprezy dla pracowników firm (z okazji
Nowego Roku albo innego wydarzenia). Czasami na wielkich imprezach - suprach
tamada to osoba bardzo znana, kabareciarz, śpiewak albo aktor teatralny.
Również w tradycji kazachskiej, kiedy są zapraszani goście albo odbywa się
wielka impreza, na przykład przyjęcie w gronie znajomych, konieczna jest obecność prowadzącego, który
ustala kolejność wygłaszających toasty. Wówczas zazwyczaj wybierana jest osoba
z poczuciem humoru i błyskotliwa, która
zna wszystkich gości i wie, w jakiej kolejności ustalić toasty. Do zadań tamady należy dbanie o miłą i
sympatyczną atmosferę wieczoru, dobry humor gości przez cały wieczór oraz o to,
żeby razem dobrze się bawili, ponieważ prawie zawsze na kazachskie wesele
zapraszanych jest dużo osób. Tamada powinien potrafić żartować, śpiewać,
prowadzić różne gry i konkursy dla zaproszonych. Musi wiedzieć, w jakiej kolejce zaproszeni będą wznosić
toasty, przedstawiać po imieniu i prezentować osobę, która będzie wygłaszała
toast (na przykład rodziców panny młodej, koleżanki, rodzeństwo itd.) Co
ciekawe, nie jest ważne, kim jest tamada: mężczyzną czy kobietą, chociaż
częstszym przypadkiem jest oczywiście męski tamada. (Zauriesz, studentka
z Kazachstanu).
Instytucja tamady
jest równie ważna w tradycji gruzińskiej jak w opisanej wyżej tradycji
kazachskiej. Przy stole obowiązuje określona sekwencja toastów, a kolejności
pilnuje tamada. Tylko on rozpoczyna
kolejny temat. Pierwszy toast zgodnie z tradycją powinien być wzniesiony za
Boga, potem nierzadko przychodzi kolej na Świętego Jerzego, patrona Gruzji. Kolejność toastów
jest jednak różna w zależności od regionu jak również od powodu z jakiego
organizowana jest Supra. Tamada
przedstawia z jakiej okazji, zgromadzono wszystkich przy jednym stole. Potem
wznosi się kielich m.in. za rodziców, przyjaciół, ojczyznę, przodków, miłość,
etc[6]. Kiedy tamada przemawia, wszyscy trzymają
kielichy najpierw w górze, a potem coraz niżej i niżej, bo toast trwa i trwa, a
ręka zaczyna pobolewać. Po skończonym toaście wszyscy głośno się pozdrawiają
słowem „gaumardżos!”[7],
tłumaczone jest po prostu jako gruzińskie „na zdrowie”.
© Opracowanie własne
G.Kobakhidze
[1] L. Bregwadze, Toast i jego
kompensacyjny charakter, The national Parliamentary library of Georgia, Tbilisi
2004 №4.
[2] J. Kiładze, Tradycyjna kuchnia gruzińska, Warszawa
2011.
[4]
A. Dziewit-Miller, M. Meller, Gaumardżos,
Opowieści o Gruzji, Warszawa 2011.
[6] Tamada może powiedzieć do któregoś ze
ucztujących słowa alawerdi szentan war.
Stanowi to dowód uznania i wyróżnienia, zaś wskazana osoba kontynuuje toast,
który przeważnie wznosi się za współbiesiadników.
Komentarze
Prześlij komentarz