Słowo
supra, wywodzi się z języka
arabskiego, dosłownie
tłumacząc jest to „obrus”, ale oznacza także gruzińską biesiadę, kolację. W języku gruzińskim jako
synonim używane jest również słowo trapezi,
pochodzi ono z języka greckiego i należy raczej do terminologii kościelnej (Czikobava, red., 1960). Supra ma za zadanie łączyć biesiadników,
przy stole, na którym znajduje się pożywienie. Co więcej, gruzińska supra od 17 marca 2017 roku jest na
liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Jest to jeden z
czynników, który miał wpływ na podjęcie przeze mnie tego tematu. Niezwykłość supry i jej elementów jest tak
oryginalną i ciekawą formą dziedzictwa, iż postanowiłam ją przybliżyć polskiemu
odbiorcy. Ponadto jest bardzo mało literatury w języku polskim poświęconej temu
zagadnieniu, które na to zasługuje.
Gruzińska
supra nie ma skomplikowanej
struktury. Podstawowymi jej elementami są wino, jedzenie, toasty i śpiew (nawet
istnieje specjalna piosenka pod nazwą Supruli
(od supry)). Należy jednak podkreślić, że każdy region ma swoją własną odrębną tradycję.
Regiony, takie jak Kachetia, Imeretia, Megrelia, Swanetia, Chewsuretia itd.,
mają swoje charakterystyczne potrawy. Proces przygotowania dań może też być
różny, ale wszystkie te elementy składają się na jedną i te samą gruzińską suprę. Stół –zarówno w wymiarze
materialnym jak i duchowym – zależy wyłącznie od ludzi, którzy mają ochotę
pobyć razem. Gruzińska uczta jest niezwykle zaskakująca i może pojawić się
nagle, wszędzie, nawet w najdziwniejszym dla nas miejscu.
Trudno stwierdzić, od kiedy istnieje tradycja biesiady w takiej
formie, jaką spotykamy dziś w Gruzji. Według jednej z najpopularniejszych
teorii tradycja ta wywodzi się z XIX wieku, podczas trwania rosyjskiej
kolonizacji Gruzja wówczas straciła niepodległość, a naród gruziński
znalazł sposób zachowania tożsamości ,tworząc indywidualny „rytuał”, który
odzwierciedlał ich charakter. Supra
zrodziła się jako kompensacja stylu życia, który pod rządami obcego mocarstwa
był niemożliwy. Duża część gruzińskich (i nie tylko) badaczy nie zgadza się jednak
z tą teorią, ponieważ uważają, że supra jest
tak ważnym elementem gruzińskiej kultury, i niemożliwe jest, aby ta tradycja
była tak młoda (Sturua, 2006, 13-20).
W
kulturze gruzińskiej supra nie jest
tylko okazją do picia i zabawy, ale rytuałem. Wyróżnia się trzy podstawowe
rodzaje uroczystości:
-
codzienna supra (ყოველდღიური სუფრა) – codzienny posiłek:
śniadanie, obiad, kolacja;
- lchinis supra (ლხინის სუფრა) – okazja do spotkań w
momencie radosnych wydarzeń, takich jak: święta, wesela, urodziny, narodziny
dziecka;
- cziris supra (ჭირის სუფრა) – powodem spotkania są
smutne wydarzenia, pogrzeb, rocznica śmierci, dzień zmarłych
(Tezelishvili, 2008, 227-228).
Opis: supra w Batumi, z moimi ukochanymi turystami
Uroczystości
możemy podzielić na rodzinne i „publiczne”. Do pierwszych zaliczają się supry, podczas których spotyka się tylko
rodzina, tak jak z okazji świąt Bożego Narodzenia, Wielkanocy, innych świąt
religijnych czy prywatnych. Na „publiczne” supry
zaprasza się więcej osób: znajomych, przyjaciół, sąsiadów. Takie supry są organizowane podczas ślubu,
pogrzebu, rtveli (rtveli czyli winobranie – świętowane
zwłaszcza w regionie Kachetii. Winogrona dają sok, z którego można potem
produkować wino, a wszystko to pochodzi od Boga, więc winobranie jest
odpowiednią przyczyną do urządzenia supry). Każdy region może również mieć
swoje własne święta, które są celebrowane poprzez suprę, np. dni świętych patronów. Małe miasteczka i miejscowości
organizują specjalne supry w dniu
świętych, od których imienia pochodzi ich nazwa – św. Nino, św. Maria, św.
Giorgi itd.
Supry
również mogą różnić się w zależności od sytuacji: uczta, która jest
zaplanowana z góry (ślub, zaręczyny, parapetówka), lub organizowana na bieżąco:
uczta bez okazji, wizyta niezapowiedzianych gości itd. (w Gruzji naturalne jest
to, że gość może przyjść bez zapowiedzi). Podczas supry można poznać człowieka – to, jakim jest on naprawdę (jak się
zachowuje przy stole, jaki ma charakter, będąc pod wpływem alkoholu). Dlatego,
gdy chce się lepiej kogoś poznać, powinno się go ugościć w domu na suprze. Do dziś zaprasza się kandydata
na męża w celu upewnienia się, czy jest on dobrym wybrankiem. Powyższe
przykłady pozwalają na stwierdzenie, że supra
może spełniać różne funkcje tj.:
-
sakralną, religijną;
-
komunikacyjną: ludzie mogą się spotkać, wymienić informacje, lepiej się poznać,
sprzyja temu picie wina, przez co stają się bardziej otwarci, mają lepsze
poczucie humoru, mogą pokazać swoje prawdziwe oblicze;
-
relaksacyjną: kiedy supra jest dobra,
można odpocząć, zapomnieć o problemach i troskach dnia codziennego.
Opis: supra w Katowicach
Supry różnią się potrawami i
tematyką toastów. W Gruzji największą wagę przywiązuje się do cziris supry, którą zawsze należy wcześniej
przygotować. Powodem do wstydu jest niewyprawienie supry dla zmarłego – nawet jeśli rodzina jest biedna, musi takie
przyjęcie zorganizować, choćby skromne, ale powinno się odbyć. W przeciwieństwie
do lchinis supry, którą niekoniecznie
zawsze należy urządzać. Cziris supra
to tzw. stypa, sama ceremonia nosi nazwę qelechi.
Tradycja
qelechi istnieje od dawna w Gruzji,
czasami są dopuszczalne jej modyfikacje, ale nie są one znaczące. Nawet jeśli nie
obchodzi się tradycji supr,
qelechi należy zrobić. Na qelechi
zaprasza się rodzinę zmarłego, znajomych, przyjaciół. Liczba uczestników
stanowi od 150 do nawet 4 000 osób (Sokhadze, 1985: 38), przez co szybko staje się wielką
imprezę. Według tradycji trwania stypy powinna być ona krótka, toasty niezbyt
długie a liczba uczestników mniejsza, ponieważ ważniejszy jest sam rytuał niż
jedzenie.
W
dzisiejszych czasach zaproszonych osób może być bardzo dużo, często ludzie
zapominają z jakiego powodu są na suprze,
piją i jedzą bez umiaru, rozmawiają głośno i nieodpowiednio się zachowują
(Sokhadze, 1985: 39-40). W przeciwieństwie do
polskiej tradycji, za suprę nie płaci
tylko rodzina zmarłego, jest to impreza, w kosztach której partycypują wszyscy
uczestnicy. Po
40 dniach od śmierci zmarłego odbywa się kolejna sakralna uroczystość – cziris supre. Do XX wieku chiris supra była bardziej skromna. W
czasach Związku Radzieckiego możne rodziny starały się pokazać, że stać ich na
zorganizowanie bardzo wystawnej uczty, od tego czasu ilość jedzenia powiększyła
się i do dzisiaj tak zostało. Ze względu na regionalne zróżnicowanie kuchni, w
skład cziris supry wchodzą jeszcze inne
charakterystyczne potrawy. W górach Gruzji podczas stypy uczta jest
skromniejsza i ma charakter rytualny. Jednym z takich regionów jest Swanetia.
Źródła i literatura
Chardin J., 1935: Podróż w Gruzji. Tłum. V.
Barnovi. Tbilisi.
CzikobavaA., red.,
1960: Słownik języka gruzińskiego. T.
VI. Tbilisi.
gegeshidze M., 1978: Kultura
etniczna i tradycje. Tbilisi.
Marshall
lang D., 1972: Dawna Gruzja, tłum. W. Hensel, Warszawa.
Materski W., 2010: Gruzja. Warszawa.
Nadareishvili G., Khetsuriani J., 1979: Tradycja
i nowoczesność. Tbilisi.
Sokhadze A., 1985: Kryteria obyczajów i reguł. Tbilisi.
Staszczak
Z., red., 1987:
Słownik etnologiczny, terminy
ogólne.Warszawa –Poznań.
Sturua G., 2006: Nasza supra gruzińska. Tbilisi.
Tezelishvili S., 2008: Historia supry. Tbilisi.
TofhishviliR., red.,
2010: Gruzińska etnografia/etnologia.
Tbilisi.
Summary
A
Georgian feast does not boast a complex structure. Its basic elements
constitute wine, food, proposing a toast. However, one should emphasise that
each region has its own tradition. The process of the preparation of dishes may
vary, but all elements are combined to form the Georgian supra. The table – in its material dimension – depends exclusively
on people who intend to spend some time together. It may appear unexpectedly,
anywhere – in the most bizarre location. The purpose of a Georgian feast is to
bring together both the revellers and the table on which food and drink is
served. It is difficult to say when the tradition of the feast that is featured
in Georgia today originated. According to one of the most popular theories,
this tradition dates back to the 19th century.
Komentarze
Prześlij komentarz